بررسی آیندۀ اقتصاد ایران در پروژۀ "ایران 2040" استنفورد

طرح پژوهشی جدیدی در دانشگاه استنفورد، به نام پروژۀ "ایران 2040" آغاز شده که برای تحلیلِ داده محورِ وضعیت فعلی اقتصاد ایران و این که اقتصاد ایران در آینده به شکل خواهد بود، متخصصان امر را گرد هم می آورد.
  
به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از سایت دانشگاه استنفورد، برنامۀ "مطالعات ایرانِ" دانشگاه استنفورد، حدود 8 ماه پیش پروژه ایران 2040 استنفورد را راه اندازی کرد که هدف آن، انجام تحقیقات میان رشته ای در مورد مسائل اقتصادی و فنی دراز مدت این کشور، توسعه پایدار، و ارزیابی پیامدهای احتمالی در اقتصاد جهان است. این پروژه، ایران 2040 نامیده می شود چرا که ماهیت آن نگاه به جلود و بررسی اقتصاد ایران در دراز مدت است.

این ابتکار، به عنوان مرکزی برای محققان در سراسر جهان، به ویژه دانشمندان ایرانی در خارج از کشور عمل می کند، و توسط برنامه مطالعات ایران و مرکز دموکراسی، توسعه و حاکمیت قانون در دانشگاه استنفورد برگزار شده است.

مدیر برنامه مطالعات ایران، و محقق در موسسه هوور گفته است: "هدف از این طرح، مطالعه اقتصاد ایران، و نگاه به آن از نقطه نظر صرفا اقتصادی، بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی است ... بیایید حقایق را جمع آوری کنیم، مشکلات و راه حل ها را شناسایی کنیم و آنها را روی یک وب سایت در یک مکان قرار دهیم."

در طول 10 سال گذشته، به منظور توسعه دوره های استنفورد، برنامه مطالعات ایران بر روی موضوعاتی مانند سینما، هنر، شعر، سیاست و زبان ایرانی کار کرده است و به مرکزی برای تحقیق در مورد ایران تبدیل شده. میلانی گفته که طبیعتاً گام بعدی، ایجاد یک طرح جداگانه بود که بر روی مطالعه توسعه اقتصادی ایران تمرکز کرده. با توجه به برداشته شدن تحریم ها پس از توافق هسته ای، ضرورت این امر بیش از پیش حس می شود.

پویا آزادی، مدیر پروژه ایران 2040 استنفورد، گفت: تحلیلی که نگاه دقیقی درباره آن چه در ایران رخ می دهد و چشم انداز آینده اش ارائه کند، فقدانش حس می شود.

مرحله نخست این پروژه موضوعات مربوط به اقتصاد، انرژی، آب، محیط زیست، کشاورزی و حمل و نقل ایران را پوشش می دهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد