سفیر سعودی در عراق آموزش کار دیپلماتیک نیاز دارد

به دنبال اظهارات رسانه ای و ابراز نظرهای تند و بی مهابای اخیر سفیر عربستان در فضای رسانه ای و مجازی، یک نماینده پارلمان عراق از دولت سعودی خواست برای سفیرش در بغداد یک دوره آموزش کار دیپلماتیک برگزار کند.

  به گزارش خبرچه به نقل از ایرنا، خانم حنان الفتلاوی در بیانیه ای که روز جمعه در اختیار رسانه ها قرار داد، از دولت عراق نیز خواسته است سکوت را کنار گذاشته و با ثامر السبهان سفیر سعودی در این کشور برای اجتناب از سخنان مداخله جویانه در امور داخلی عراق ، اتمام حجت کند.
به دنبال اظهارات اخیر ثامر السبهان سفیر سعودی در خصوص تغییرات در ترکیب جمعیتی عراق موجی از اعتراض ها علیه وی در فضای رسانه ای این کشور شکل گرفته است، بطوری که خانم الفتلاوی این اظهارات را مغایر اصول کار دیپلماتیک در هر کشوری دانسته و از دولت عراق خواستار اخراج وی از کشور شده است.
قاسم الاعرجی رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق نیز هفته گذشته، حضور السبهان در عراق را با هدف ایجاد فتنه انگیزی های فرقه ای توصیف و وی را به دفاع از تروریسم متهم کرده بود.
الاعرجی گفته بود که السبهان در کسوت یک دیپلمات در عراق کار نمی کند.
به عقیده بیشتر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی ، تیم الجبیر در وزارت خارجه عراق ، بیش از آنکه کار دیپلماتیک بلد باشند و انجام دهند، نظامی گرا و امنیتی هستند، این درحالی است که در تمام دنیا دیپلمات ها، معمولا خلاف مسیر جنگ و اظهارات تنش آمیز حرکت می کنند.
به گفته برخی منابع رسانه ای در عراق، دولت سعودی طی دو هفته اخیر تلاش زیادی برای جلوگیری و توقف عملیات آزادسازی فلوجه کرده و فشار زیادی به دولت عراق وارد کرده است.
همچنین تند شدن ادبیات سعودی ها نسبت به حکومت و احزاب و جریان های سیاسی عراق نیز به حدی تند و مداخله جویانه شده که خشم عراقی ها را در پی داشته است.
برخی فعالان رسانه ای می گویند، سعودی ها عراق را نیز مانند برخی کشورهای متحدش تصور می کنند که به دلیل وابستگی به پول ریاض به رعیت این کشور تبدیل شده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد