احیاء دیوار تاریخی گرگان باعث جهش در گردشگری کشور می شود

استاندار گلستان گفت: اگر بتوانیم احیاء و بهره برداری از دیوار تاریخی گرگان را به بخش خصوصی واگذار کنیم می تواند باعث جهشی بزرگ در گردشگری کشور و منطقه باشد.

  

به گزارش خبرچه به نقل از خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، حسن صادقلو در دیدار با مدیرعامل صندوق احیاء بااشاره به تحصیل خود در رشته تاریخ از علاقمندی به بحث میراث فرهنگی سخن گفت و افزود: من احیاء بناهای تاریخی را انتقال هویت اصیل ایرانی به گردشگران خارجی و داخلی و همینطور نسل های بعدی می دانم و از همین رو این فعالیت باید یکی از ضرورت های حوزه فرهنگ و اقتصاد ما باشد.

استاندار گلستان افزود: وقتی وارد اماکن تاریخی می شویم شاید برخی برای یادگار تنها یک عکس بگیرند، در حالی که عمق قضیه کاملا متفاوت است و در واقع اصل ماجرا قضاوت هایی درباره تاریخ و فرهنگ و نحوه نگرش نسل های پیشین ما است که باید برجسته شود.

وی ادامه داد: از مسایلی که باید مد نظر گرفته شود، نگریستن از زوایای مختلف به این بناهای تاریخی است. چرا که ساختار و جزئیات این بناها معرف نحوه تفکرات شخصی و روابط اجتماعی نسل های گذشته ما است.

صادقلو با بیان اینکه حضور صندوق احیاء می تواند برای استان ما ثمرات ویژه ای داشته باشد تاکید کرد: من به مدیر کل محترم میراث فرهنگی دستور ویژه می دهم که با برنامه هایی جدی و کارشناسی شده، پتانسیل های مغفول در حوزه بناهای تاریخی آزاد شده و وارد چرخه بهره برداری گردد.

وی همچنین قول مساعد داد که در بحث مالکیت اوقافی و یا دیگر انواع ملکیت بناهای تاریخی رایزنی های لازم را با نهادهای مربوطه انجام دهد.

استاندار گلستان افزود: در این زمینه حتی آمادگی داریم تا با مقامات کشوری هم وارد گفتگو شویم تا مالکیت بناهای تاریخی به میراث فرهنگی برگردد.

وی با اشاره به پیشنهاد خود به رئیس جمهوری درباره دیوار تاریخی گرگان گفت: این دیوار با طول حدود 200 کیلومتر مشابه دیوار چین است و اگر بتوانیم احیاء و بهره برداری از آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم می تواند باعث جهشی بزرگ در گردشگری کشور و منطقه باشد.

صادقلو با اشاره به سابقه خود به عنوان رئیس انجمن آثار مفاخر ایران افزود: بر این اساس می توانم درک کنم که اگر ما آثاری مانند دیوار تاریخی گرگان را زنده کنیم، با توجه به ظرفیت های صندوق احیاء می تواند یک مجموعه عالی برای واگذاری به بخش خصوصی باشد.

استاندار گلستان تصریح کرد: ما هر آنچه که از ظرفیت های استانی داریم در حوزه واگذاری بناهای تاریخی می توانیم در اختیار صندوق احیاء قرار دهیم تا موضوع احیاء دیوار تاریخی گرگان به صورت جدی دنبال شود. من حتی در گزارشی به رئیس جمهوری هم توضیح دادم که می توانیم حمایت های فرا ملی را نیز برای این کار جلب کنیم.

وی همچنین با اشاره به قلعه روس های آشوراده نیز گفت: این بنا نیز یک ظرفیت بزرگ برای واگذاری به بخش خصوصی است که با مرمت های جزئی می تواند وارد چرخه بهره برداری شود و ما می توانیم این ظرفیت را هم در اختیار صندوق احیاء قرار دهیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد