دیدارهای مهم آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه با مقامات ارشد عراق

گروه سیاسی: دیدارهای مهم آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه با مقامات ارشد عراق همزمان با نبردهای سنگین ارتش و نیروهای مردمی برای آزادسازی موصل، به مهم‌ترین خبر این روزهای تحولات عراق تبدیل شده است.
  
به گزارش خبرچه به نقل از «وطن امروز»، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی که روز شنبه تهران را به مقصد بغداد ترک کرده بود طی روزهای اخیر با مقامات ارشد این کشور دیدار کرد. بعد از ظهر یکشنبه، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق ضیافت شام به افتخار حضور آیت‌الله آملی‌لاریجانی برپا کرد. در دیدار دوجانبه میان آیت‌الله لاریجانی و حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق تصریح کرد وجود ولی فقیه در ایران یک نعمت است.  در این دیدار آیت‌الله آملی‌لاریجانی حمایت مجدد ایران از حاکمیت و وحدت ارضی عراق را اعلام و حیدرالعبادی نیز بر تقویت روابط 2 کشور و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد.  آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در این دیدار ضمن تبریک پیروزی‌های اخیر علیه داعش، حمایت ایران از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را مجددا اعلام و بر تمایل جمهوری اسلامی ایران به تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه‌ها تاکید کرد.  در این دیدار که مقام‌های عالی قضایی 2 کشور از جمله مدحت محمود، رئیس شورایعالی قضایی عراق نیز حضور داشتند، حیدرالعبادی خواستار تقویت روابط 2 کشور همسایه در زمینه‌های مبارزه با تروریسم و فساد شد و از امضای یادداشت‌تفاهم همکاری‌های قضایی میان 2 کشور استقبال کرد.  همچنین در این دیدار درباره توسعه روابط دوجانبه،‌ همکاری در مبارزه با تروریسم و فساد و امضای یادداشت‌تفاهم بین رئیس قوه قضائیه ایران و همتای عراقی‌اش و همینطور پیروزی‌های اخیر علیه گروهک تروریستی داعش بحث و تبادل‌نظر شد.  در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیری عراق از این دیدار منتشر کرده است، حیدرالعبادی اظهار داشت: دولت عراق برای دفاع از استقلال قوه قضائیه خود مایل به همکاری با قوه قضائیه ایران است.  عبادی تصریح کرد: عراق درگیر جنگ علیه داعش است و در این باره توانسته پیروزی‌های زیادی را به دست آورد و مناطق زیادی از خاک خود را از اشغال این گروهک تروریستی آزاد کند. وی افزود: عملیات آزادسازی موصل آغاز شده است و ما در این نبرد،‌ بر حفظ جان غیرنظامیان و نیروهای نظامی عراق تاکید کردیم. حیدرالعبادی که کشورش در چند سال اخیر درگیر ناامنی و مبارزه با تروریسم و جریان تکفیری بعثی و داعش است همچنین در این دیدار تصریح کرد: وجود ولی فقیه در ایران نعمت است. ما هم وحدت موجود در عراق را مدیون مراجع هستیم.
 آیت‌الله آملی‌لاریجانی همچنین دیداری با فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق داشت. در این دیدار که در کاخ «السلام» برگزار شد طرفین بر گسترش هرچه بیشتر روابط 2 کشور تاکید کردند. تحولات منطقه بویژه مبارزه با تروریسم و همکاری‌های 2 کشور در حوزه‌های بین‌الملل از جمله محورهای گفت‌وگوهای طرفین بود. فواد معصوم در این دیدار از گسترش همکاری‌های 2 کشور و زمینه‌های مختلف از جمله قضایی و حقوقی استقبال کرد. همچنین مقامات سرشناس عراقی نیز دیدارهایی با آیت‌الله آملی‌لاریجانی داشتند. عمار حکیم، نوری مالکی و ابراهیم جعفری دیروز با آیت‌الله آملی‌لاریجانی دیدار کردند. به گزارش خبرگزاری‌ها، نوری المالکی، معاون اول رئیس‌جمهور عراق با حضور در محل اقامت آیت‌الله آملی‌لاریجانی با رئیس قوه قضائیه دیدار و گفت‌وگو کرد.  ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق نیز با حضور در محل اقامت رئیس قوه قضائیه، با آیت‌الله آملی‌لاریجانی دیدار کرد.
توافق حقوق بشری با عراق
پس از دیدار آیت‌الله آملی‌لاریجانی هیات قضایی ایران با رئیس شورایعالی قضایی عراق، نشست خبری برگزار و رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران درباره توافقات حقوقی و قضایی فی‌مابین توضیحاتی ارائه کرد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی در ادامه با اشاره به بحث‌های صورت گرفته در دیدارش با رئیس شورایعالی قضایی جمهوری عراق درباره خصایص قضایی 2 کشور اظهار کرد: درباره خصایص قضایی 2 کشور مذاکراتی صورت گرفت. تفاهمنامه‌ای نیز در این جلسه میان دادستان کل کشور ایران و دادستان کل جمهوری عراق منعقد شد که این تفاهمنامه، تفاهمنامه بسیار مهمی است. رئیس قوه قضائیه کشورمان درباره مفاد تفاهمنامه امضا شده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق گفت: این تفاهمنامه مواد مختلفی دارد که برای پیشرفت در علائق قضایی و حقوقی 2 کشور بسیار مهم است که از جمله این مواد می‌توان به ماده‌ای در رابطه با مسائل حقوق‌بشر بین 2 کشور و تعاملاتی که در صحنه بین‌المللی می‌توانند با هم داشته باشند، اشاره کرد. وی در ادامه با اشاره به تلقی‌های کشورهای غربی از مساله حقوق بشر گفت: تردیدی نیست که ما تلقی‌های غربی‌ها از حقوق بشر را نخواهیم پذیرفت. رئیس قوه قضائیه بیان داشت: تعریف حقوق بشر از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق می‌تواند تاثیر بسزایی هم بر روابط 2 کشور و هم در صحنه بین‌المللی داشته باشد.  آیت‌الله آملی‌لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مساله تعاملات حقوقی و قضایی بین 2 کشور ایران و عراق نیز در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ابراز امیدواری کرد برحسب تفاهمنامه امضا شده میان 2 کشور بتوان نسبت به آموزش قضات جمهوری عراق و همچنین تعاملات حقوقی و قضایی گام‌های مهمی برداشت. رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در زمینه مبارزه با تروریسم هم بین 2 کشور تفاهم‌هایی صورت گرفته است یا خیر؟ گفت: از منظر کشورهای غربی، طبیعی است که نسبت به تروریسم و تعریف آن چیز دیگری مطرح شود اما از منظر کشورهای منطقه، تروریسم معنای واحدی دارد. اینکه تروریست‌ها از کشورهای دیگر به کشور عراق حمله کنند و این کشور را مورد هجوم خود قرار دهند، این از منظر ما و همه کشورها مصداق قطعی تروریسم است. اگرچه برخی کشورهای سلطه‌گر از جمله آمریکا تصورات دیگری از بحث تروریسم القا می‌کنند اما در عراق و سوریه مساله تروریسم و تروریست‌ها کاملا واضح است. آیت‌الله آملی‌لاریجانی در ادامه با اشاره به دفاع‌های ناصحیح کشورهای غربی از بحث تروریسم تصریح کرد: اگر دفاع‌های ناصحیح غربی‌ها از بحث تروریسم نباشد، حقیقت امر منکشف و آشکار خواهد شد. برای ما- یعنی ایران و عراق- مساله بسیار روشن است و ایران حمایت کامل و قاطع خود از عراق را در مبارزه با تروریسم انجام خواهد داد و ان‌شاءالله پیروزی عراق در مبارزه با تروریست‌ها کامل خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد