سیزدهمین رئیس‌جمهوری لبنان

میشل عون، ژنرال سابق و همپیمان جریان مقاومت، روز دوشنبه از سوی پارلمان این کشور به‌عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهوری لبنان انتخاب شد. 
  
بر این اساس، پارلمان لبنان پس از دو  سال و نیم بن‌بست سیاسی در این کشور و به‌رغم کارشکنی‌های عربستان، بالاخره دیروز و با حضور تمام 127 نماینده از 128 نماینده (یک نماینده استعفا کرده است) به حد نصاب رسید و در مرحله دوم رای‌گیری، ژنرال میشل عون، رئیس فراکسیون «تغییر و اصلاح» با کسب 83 رای از مجموع 127 رای نمایندگان، به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد تا به ‌طولانی‌ترین دوره خالی ماندن پست حساس ریاست‌جمهوری در تاریخ این کشور پایان داده شود.  از ۲۴ مه ‌۲۰۱۴ که دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری سابق لبنان به پایان رسید، پارلمان این کشور در میان اختلافات جریان‌های سیاسی ۴۵ بار تشکیل جلسه داد اما در تمام این مدت نتوانست به حدنصاب لازم برای انتخاب رئیس‌جمهوری دست یابد. حزب‌الله از همان روز نخست از نامزدی ژنرال عون حمایت کرد و حتی توطئه سعد حریری، رهبر جریان المستقبل که در اعلامی غیررسمی سلیمان فرنجیه، رئیس حزب جریان المرده و همپیمان نزدیک حزب‌الله و دوست بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را نامزد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان معرفی کرد، نتوانست حزب‌الله را از حمایت از ژنرال عون منصرف کند. مقاومت و پایداری حزب‌الله با وجود همه فشارها و تهدیدهای رژیم سعودی، سرانجام جواب داد و جعجع تروریست و سپس حریری با اعتراف به شکست سیاست‌های خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، مجبور شدند از نامزدی ژنرال عون اعلام حمایت کنند. رژیم سعودی نیز که کار را تمام‌شده دید، به سیاست وتوی نام ژنرال عون پایان داد و تسلیم اراده حزب‌الله شد. جعجع یک شب مانده به انتخاب رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با تلویزیون الجدید اعتراف کرد رئیس‌جمهوری سیزدهم لبنان براساس اراده لبنانی انتخاب شده و طرف‌های منطقه‌ای به این انتخاب تن داده‌اند. حال آنکه رژیم سعودی 3 روز به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان، ثامر السبهان، وابسته نظامی سابق خود در لبنان، سفیر اخراج شده سعودی از عراق و وزیر مشاور کنونی دولت سعودی در امور کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس را راهی بیروت کرد. السبهان در جریان حضور خود در بیروت، با بیشتر شخصیت‌های سیاسی، حزبی و مذهبی لبنان از طوایف مختلف ملاقات کرد اما کوچک‌ترین اظهارنظری نکرد و یکشنبه شب بیروت را ترک کرد. حال با راهیابی میشل عون به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور به کاخ بعبدا، براساس توافقات پیشین میان جریان‌های سیاسی باید منتظر معرفی سعد حریری به عنوان نخست‌وزیر لبنان از سوی عون و نیز برگزاری انتخابات پارلمانی باشیم تا طولانی‌ترین بحران ریاست‌جمهوری این کشور کوچک اما استراتژیک ساحل مدیترانه خاتمه یابد، اگرچه با توجه به دسته‌بندی‌های سیاسی موجود احتمالا قانون انتخابات و تشکیل دولت، خود به بحرانی دیگر تبدیل خواهد شد. نظام حکومتی لبنان، پارلمانی است که میان مسیحیان و مسلمانان (شیعه، سنی، دروزی و علوی) تقسیم شده است. رئیس‌جمهوری این کشور با رای مستقیم نمایندگان مجلس و برای یک دوره 6 ساله انتخاب می‌شود حال آنکه انتخابات پارلمانی هر 4 سال یک‌بار برگزار می‌شود.
نخستین اظهارات عون پس از ادای سوگند
میشل عون در نخستین سخنرانی خود پس از انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور لبنان گفت: امنیت سیاسی در کشور تنها در صورت احترام به قانون اساسی و مشارکت ملی تامین می‌شود. میشل عون تاکید کرد لبنان باید از درگیری‌های خارجی اجتناب ورزد و به سیاست خارجی مستقل روی بیاورد. وی افزود: همه تلاش خود را برای آزادسازی اراضی لبنان که تحت اشغال اسرائیل قرار دارد، به کار خواهیم گرفت.
عون: من و سیدحسن یک‌نفر هستیم
از میشل عون به‌عنوان کسی که به خاطر دفاع از محور مقاومت در منطقه از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس تحریم شد، یاد می‌کنند. درباره دیدگاه میشل عون نسبت به مقاومت کافی است اظهارات وی در این باره را یادآوری کنیم که گفته بود: نیروهای مسلح و ارتش لبنان برای تامین امنیت نقاط مرزی و خارج از کشور بویژه مناطق هم‌مرز با سرزمین‌های اشغالی آماده نیستند، چون بیشتر از آنکه آنها به خارج توجه داشته باشند، مشغول داخل هستند، به همین سبب مقاومت باید به‌عنوان یک قدرت بازدارنده در برابر اسرائیل باقی بماند و تجاوز به لبنان را پرهزینه کند. این نقطه اساسی در تفاهم ما با حزب‌الله است.» در بیان رابطه ژنرال عون و سید مقاومت لبنان نیز به مصاحبه 16 بهمن 1394 پایگاه خبری «العهد» با وی استناد می‌کنیم که ژنرال در این مصاحبه گفت: «به عنوان شهروند، بله من و سید (حسن نصرالله) یک نفر هستیم. گاهی اوقات در زمان‌های سخت، بدون اینکه با هم صحبتی کرده باشیم به یک شیوه عمل می‌کنیم. باور ما به حاکمیت ملت و کشور و آزادی بیان، یک باور است و چه ایرادی دارد که بگویم من و سید، یک نفر هستیم.» رئیس جریان ملی آزاد لبنان همچنین‌ سیدحسن نصرالله را «رهبری فوق‌العاده» توصیف کرده است.
حمایت عون از حضور حزب‌الله در سوریه
میشل عون پس از خروج ارتش سوریه از لبنان، روابط بسیار خوبی با دولت سوریه برقرار  و در 3 دسامبر 2008 با سفر به سوریه با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. میشل عون سوریه را قربانی توطئه‌های قدرت‌های جهانی و رژیم‌های مرتجع عربی از جمله شیوخ عرب حوزه خلیج‌فارس می‌داند و معتقد است اگر با تروریسم در سوریه مقابله نشود، این پدیده به تمام کشورهای منطقه از جمله لبنان سرایت خواهد کرد. لذا وی از حضور مقاومت حزب‌الله در سوریه حمایت می‌کند و در این‌باره می‌گوید: واقعیت اوضاع لبنان به‌ سبب خلأ موجود در مرزهای لبنان از جمله باز بودن مرزها و عبور راحت گروه‌های مسلح از آن و عملیات مسلحانه‌ای که از داخل خاک لبنان در داخل خاک سوریه انجام می‌شود و بالعکس، می‌توانست به جنگ داخلی در عرسال منجر شود، از نظر بسیاری از لبنانی‌ها که من هم یکی از آنها هستم، ورود حزب‌الله به عرصه میدانی سوریه (القصیر) برای جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در لبنان ضروری است.
نگاه نگران صهیونیست‌ها به ریاست‌جمهوری عون
تحلیلگران صهیونیستی انتخاب میشل عون به ریاست‌جمهوری لبنان را که با حمایت همه‌جانبه و طولانی‌مدت حزب‌الله حاصل شد، «انتخابی ناخوشایند» برای اسرائیل توصیف می‌کنند. مقام‌های صهیونیستی ریاست‌جمهوری ژنرال عون را موجب گسترش نفوذ ایران، تحکیم موقعیت حزب‌الله در لبنان و تضعیف موقعیت کشورهای عربی خوانده‌اند که به محور «ارتجاع» و «میانه‌روی» معروف هستند. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در این باره نوشت: حزب‌الله از این تحولات رضایت دارد، چون چنین توافق داخلی به معنای تضعیف موقعیت عربستان در لبنان است. به باور برخی تحلیلگران اسرائیلی، نبرد ریاست‌جمهوری در لبنان، رویارویی ایران و عربستان است. آیال زیسر، کارشناس اسرائیلی مسائل سوریه در روزنامه «اسرائیل الیوم» تصریح کرد: موضوع انتخاب رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر در لبنان اهمیت ندارد، چون این کشور طی 2 سال اخیر بدون مواجه شدن با مشکلی بدون رئیس‌جمهور به حیات سیاسی خویش ادامه داد، آنچه اهمیت دارد این است که سعد الحریری، رئیس اهل سنت لبنان و متحد عربستان در قبال دیکته‌های نصرالله سر فرود آورد.   روز‌نامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارش خود، ریاست‌جمهوری عون را خبری ناخوشایند برای اسرائیل خواند و نوشت عون روابط نزدیکی با حزب‌الله دارد. یدیعوت آحارونوت پیامد انتخاب عون به ریاست‌‌جمهوری لبنان را تحکیم بیش از پیش جای پای ایران در لبنان و باقی ماندن سلاح در دست حزب‌الله عنوان کرد که موجب نگرانی سعودی‌ها خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد